Blog

Een gastvrije wereld is een mooie wereld. Lees er meer over in onze blog.

Doen!

blog hospitality Jul 01, 2019

''Het geheim van dingen gedaan krijgen, is doen.''

Bovenstaande wijze spreuk is van Dante Alighieri. Hoe simpel kan de waarheid zijn? En inderdaad: het is een geheim. Om dit geheim te ontdekken is een andere wijsheid nodig: "een plan maken én een plan uitvoeren". Bij onze opdrachten werken we aan beiden: we helpen een plan concreet maken én monitoren samen de uitvoer. Juist dat borging geeft meerwaarde. Want werkelijk iets gedaan krijgen, dat is nog niet altijd zo gemakkelijk. "Vreemde ogen dwingen": nog zo'n bekende uitdrukking. En o zo waar. Wil jij je ook laten 'dwingen' om...

Lees meer...

Ingestudeerde zinnetjes

gastvrijheid Apr 10, 2019

Je (her)kent het wel, winkelpersoneel dat net op training is geweest. Vol goede moed storten zij de nieuw aangeleerde zinnetjes over hun klanten uit: ‘Heeft u alles kunnen vinden?’ of ‘Kan ik verder nog iets voor u betekenen?’ Prima zinnetjes, maar het gaat erom wat er met het antwoord gedaan wordt. Vaak wordt er niet eens geluisterd naar het antwoord van de klant. Zolang de verplichte vraag maar gesteld is.

Onlangs kwam ik op een doordeweekse dag een winkel binnen. Het was nog rustig en bij binnenkomst schonk de verkoopster mij een oprechte glimlach en zei ze...

Lees meer...

Vierdaagse werkweek ook mogelijk in de horeca

trends Mar 03, 2019

Je leest het steeds vaker: in de horeca is het lastig om ervaren personeel te vinden en om die langdurig aan de onderneming te binden. Met name voor in de keuken. In september van vorig jaar kopte een artikel in Misset Horeca “10.000 vacatures structureel niet in te vullen”. Veel horecaondernemingen zijn noodgedwongen om hun zaak een dag in de week te sluiten en soms zelfs om helemaal te stoppen. Ondernemers doen ontzettend hun best om personeel aan hun te binden. Maar misschien wordt het tijd om het personeelstekort op een andere manier op te lossen. Wij lazen...

Lees meer...

Irritante woorden?

Uncategorized Feb 25, 2019

Heb jij dat ook? Dat je een woord hoort, eerst wat onopvallend, daarna hetzelfde woord nog vaker hoort – steeds herkenbaar en voor jouzelf mét een vraagteken – en je tenslotte dit woord begint te tellen. Een woord of een kort zinnetje: een begrip waaraan je je stoort. Wanneer is eigenlijk iets irritant? Het antwoord: Wanneer je begint te tellen!
Tijdens al onze contacten en gesprekken horen wij veel. Ook veel irritante woorden en zinnetjes. In elk geval: voor ons irritant. Laten we het wat veiliger omschrijven: ‘opvallend’. Welke woorden horen daar bij? Wat...

Lees meer...

Welkom in 2019

Uncategorized Jan 02, 2019

Jaarwisseling: we staan aan het begin van een nieuw jaar, 2019. Daar horen uiteraard de allerbeste wensen bij: vanuit Cenergy wensen we iedereen een energievol 2019 toe!

Wat zijn jouw plannen voor dit jaar? Je ontkomt er niet aan: daar wordt naar gevraagd. Wellicht is een mooiere vraag: hoe wil jij zijn als persoon? En vul voor ‘persoon’ de vele varianten maar in: ondernemer, leidinggevende, teamlid, collega, moeder, vader, dochter of zoon… Hoe wil jij gekend worden? Wat wil je uitstralen en in je gedrag laten zien? Door jezelf deze vraag te stellen, leer je kijken...

Lees meer...

‘Customer service is not a department, it’s everyone’s job’

Uncategorized Dec 17, 2018

‘In mijn functie heb ik weinig contact met gasten, dus ik heb niet zoveel met gastvrijheid.’ Dit zei een deelnemer onlangs tijdens mijn training. ‘Je bedoelt dat je dan niet meer gastvrij hoeft te zijn?’ vroeg ik haar. Toen bleef het stil.

Sommige mensen denken dat gastvrij zijn bij een bepaalde functie of afdeling hoort, zoals de receptie, de bediening of de servicedesk. Dat is hun taak, zij zijn ervoor aangenomen om mensen te ontvangen. Maar wat als die gastvrouw of receptioniste even niet op haar plek zit? Stel dat er op dat moment een klant binnen komt, wordt die...

Lees meer...

Werken aan hospitality: een plan op één A4?

leidinggeven Nov 07, 2018

OGSM methodiek – een plan op één A4 Objective Het OGSM begint met een duidelijke en krachtige verwoording van het kwalitatieve doel (de Objective) van de organisatie. Het geeft aan waar we willen staan aan het eind van een bepaalde periode. Dit is vaak één jaar, maar kan ook drie jaar zijn. Of wanneer een project gerealiseerd is. Omdat de Objective leidend is voor alles wat volgt is het belangrijk dat alle betrokkenen hier daadwerkelijk overeenstemming over hebben. De Objective is dus het punt op de horizon waar we uiteindelijk willen zijn. Goals Vervolgens...

Lees meer...

Een geweldig ‘vak’: hospitality

gastvrijheid leidinggeven Oct 16, 2018

In de afgelopen periode verzorgde Charlotte van Cenergy een presentatie voor de Lions club van Ooststellingenwerf. Geweldig om over hospitality te spreken én reacties bij de aanwezigen te ontlokken. Want daar doen wij het voor: via een interactieve manier de luisteraars aan het denken zetten. Wat is hospitality eigenlijk? Wat doet beleving met mensen? En: in hoeverre heb ikzelf invloed op de beleving van die ander?

Een Lions club bestaat uit diverse pluimage aan professionals. Ieder een expert op zijn of haar eigen vakgebied. Het mooie aan hospitality is, dat het elke toehoorder...

Lees meer...

Jij maakt het verschil!

Uncategorized Sep 14, 2018

Gisteren 13 september was het Wereld Chocoladedag, ter gelegenheid van de geboortedag van Willy Wonka! Een mooi moment om een blog te delen over mijn recente bezoek aan chocoladewinkels in België. Dat gastvrij personeel hét verschil maakt in een onderscheidende winkelbeleving werd ook hier weer bevestigd. Lees je mee?

Graag neem ik je mee naar Brugge. Een walhalla voor chocoladeliefhebbers. Op elke straathoek vind je wel een patisserie of chocolatier. Zo’n winkel waar je hebberig van wordt. Het water loopt je uit de mond als je al voor de etalage staat. Veel van deze...

Lees meer...

Zomerse gastvrijheid

Ook in de zomer kun je er niet omheen: waar je ook bent, je ervaart ‘iets’. Een beleving van een prachtige omgeving, een ander land, een geweldige zonsondergang. Dat kan wanneer je op vakantie bent, maar uiteraard ook nog steeds op je ‘thuisfront’. 
Ook je interactie met mensen vormt jouw beleving: een strenge douanebeambte, een vrolijke ober of die aardige postbode die altijd even haar hand naar je opsteekt.

En ja: het zit soms in kleine dingen. Verplaatst je in de ander en je kunt grootste belevingen genereren. Een voorbeeld? Op Schiermonnikoog – het...

Lees meer...
1 2
Close

Heb je een vraag waar je niet uitkomt? Stel hem hieronder.